|
Postów: 6 |
|
---|---|
djgregor | Post #1 Ocena: 0 2008-09-26 21:42:38 (17 lat temu) |
Z nami od: 08-08-2008 |
Mam takie pytanko:
Pracowałem 2 lata legalnie w UK, wróciłem do Polski i nie mam żadnego świadectwa pracy że tam tyle pracowałem. Czy te dwa lata są latami straconymi do mojego stażu pracy w Polsce? Jakie dokumenty powinienem złożyć do ZUS-u aby nie stracić tych dwóch lat np.potrzebnych póżniej do naliczania lat pracy do emerytury??? |
vitek | Post #2 Ocena: 0 2008-09-26 22:33:16 (17 lat temu) |
Konto zablokowane Z nami od: 19-06-2007 Skąd: Yorkshire |
Powinieneś mieć druki P60 za każdy rok pracy.
Wynalazki typu świadectwa pracy na szczęście nie obowiązują w tym kraju. Praca to nie szkoła żeby dawać świadectwa ![]() O ile wiem to zus nie zaliczy ci pracy w Anglii do emerytury ale tutejszy dwp owszem (tu płaciłeś składkę emerytalną tzw. NI) [ Ostatnio edytowany przez: vitek 26-09-2008 22:36 ] The Mythbuster
|
Adacymru | Post #3 Ocena: 0 2008-09-26 22:41:23 (17 lat temu) |
Konto usunięte |
Moja wyspa 11/08/2006:"Choć każde państwo UE ma własny system emerytalno-rentowy i stosuje różne zasady, kiedy, komu i w jakiej wysokości należą się świadczenia, to obowiązuje unijny system koordynacji, który porządkuje relacje pomiędzy wewnętrznymi przepisami każdego z państw. Dlatego mieszkając i pracując w innym kraju Unii, zachowujesz prawo do emerytury, nabyte w Polsce.
Praca w kilku państwach wspólnoty nie oznacza jednak, że w każdym z nich uzyskasz prawo do emerytury. Państwo, w którym chcesz ubiegać się o emeryturę, uwzględni okresy odprowadzania składek na ubezpieczenie emerytalne z każdego innego kraju Unii i proporcjonalnie do czasu ich trwania wyliczy część emerytury. Części te złożą się na jedną "składaną" emeryturę. PRAWO DO EMERYTURY Emeryturę możesz dostać w kraju, w którym byłeś ubezpieczony co najmniej przez rok, a zsumowany staż pracy we wszystkich krajach UE (w tym w Polsce) jest wystarczający do uzyskania emerytury w tym kraju Gdy praca w danym kraju nie przekracza roku, okres ten każdorazowo zaliczany jest do emerytury na takich samych zasadach, jakbyś był zatrudniony w tym czasie w Polsce i tu odprowadzał składki. Jednak wtedy możesz nie dostać emerytury w tym kraju. Uwaga! Przyznanie emerytury nie musi następować automatycznie. Trzeba więc samemu wystąpić do ubezpieczyciela o wypłatę emerytury i koniecznie przechowywać wszystkie dowody opłacania składek ubezpieczeniowych za granicą (dowody wpłaty, dokumenty wystawiane przez pracodawcę). SKŁADKI Jeśli odpowiednio długo opłacałeś składki na ubezpieczenie społeczne, nabędziesz prawo do emerytury. To, jak długo należy opłacać składki, zależy od systemu emerytalnego w danym kraju. Pamiętaj, że składki na ubezpieczenie emerytalne odprowadzane są zarówno w okresie zatrudnienia lub pracy na własny rachunek, jak i w tzw. okresach równorzędnych (w Polsce są to np. urlop macierzyński czy zasadnicza służba wojskowa), o ile uznaje je państwo, w którym pracowałeś. TRANSFER ŚWIADCZEŃ Jeśli przez cały czas ubezpieczenia społecznego pracowałeś w Polsce i tu opłacałeś składki, to emerytura wyliczona będzie tylko na podstawie przepisów krajowych. Jeżeli natomiast pracowałeś w Polsce, ale po uzyskaniu prawa do emerytury zamieszkasz na stałe w innym państwie unijnym, to emerytura będzie przekazywana (transferowana) do tego kraju. Wysokość przyszłej emerytury nie może być obniżona, zmieniona, zawieszona ani też uchylona z powodu przebywania lub zamieszkania w innym państwie niż to, które wypłaca ci emeryturę. Decyzje w sprawach wspomnianych świadczeń wydają i świadczenia te wypłacają następujące jednostki ZUS: Zakład Ubezpieczeń Społecznych Departament Wypłat Świadczeń Zagranicznych ul. Senatorska 10, 00-082 Warszawa tel. (22) 827 36 46, 831 91 94, 831 91 95 - osobom zamieszkałym w Belgii, Bułgarii, Francji, Bośni i Hercegowinie, Chorwacji, Macedonii, Serbii, Litwie, Luksemburgu, Niemczech (renty przysługujące w związku z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi) oraz w Słowenii, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech i w krajach byłego ZSRR"
Ada
|
djgregor | Post #4 Ocena: 0 2008-10-01 21:39:10 (17 lat temu) |
Z nami od: 08-08-2008 |
To co mam przedstawic w nowej pracy w Polsce bo juz ją podjołem.
Nie chce mieć tych dwóch latek w plecy (lata pracy liczą się również do urlopu)!!!! ![]() |
Adacymru | Post #5 Ocena: 0 2008-10-02 00:18:20 (17 lat temu) |
Konto usunięte |
Musisz przedsawic P45 i P60
P45 You get a P45 from your employer when you stop working for them. It's a record of your pay and the tax that's been deducted from it so far in the tax year. It shows: your tax code and PAYE (Pay As You Earn) reference number your National Insurance number your leaving date your earnings in the tax year how much tax was deducted from your earnings A P45 has four parts - Part 1, Part 1A, Part 2 and Part 3. Your employer sends Part 1 to HMRC and gives you the other three. When you start a new job, or claim Jobseeker's Allowance, you give Part 2 and Part 3 to your new employer or to the Jobcentre. You keep the remaining one - Part 1A for your own records. Your employer should automatically give you a P45 when you stop working for them. If not, ask for it - you're entitled to it by law. P60 Your P60 is the summary of your pay and the tax that's been deducted from it in the tax year. Your employer should give you a P60 to keep as a record at the end of every tax year (which runs from 6 April to 5 April the next year). If your employer doesn't give you a P60 at the end of the tax year, ask for it - you're entitled to it by law if you are still working for the employer at 5 April. You might need it: to complete a Self Assessment tax return, if this applies to you to claim back any tax you've overpaid to apply for Tax Credits You may also need it as proof of your income if you apply for a loan or a mortgage - so it's important to keep all your P60s safe. Lost P60 If you've lost your P60 your employer can issue you with a duplicate - but this must be clearly marked as being so.
Ada
|
|
|
stokesay | Post #6 Ocena: 0 2008-10-02 04:32:51 (17 lat temu) |
Z nami od: 30-05-2007 Skąd: Wellingborough |
Sumowanie okresów zatrudnienia i ubezpieczenia
Na formularzu E 301 potwierdzane są okresy ubezpieczenia lub zatrudnienia . Możliwość sumowania okresów pracy lub ubezpieczenia w krajach UE/EOG jest kierowana do pracowników, którzy przewidują uzyskanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych w danym kraju członkowskim, w którym utracą pracę. W takim przypadku, gdy ostatni okres zatrudnienia obywatela UE/EOG nie był wystarczająco długi w celu nabycia świadczeń z tytułu bezrobocia istnieje możliwość zsumowania okresów zatrudnienia lub ubezpieczenia z dwóch lub więcej państwach członkowskich. Sumowaniu podlegają wyłącznie okresy ubezpieczenia lub zatrudnienia nabyte w ramach istnienia stosunku pracy. Aby otrzymac ten formularz nalezy wypelnic wniosek i wyslac do IR wraz z kopiami ostatnich payslips i P60. Formularz ten nie uprawnia do uzyskania zasiłku, ale jeśli podjąłeś pracę w Polsce, a następnie byś ją stracił, to dla celów określenia, czy przysługuje Tobie zasiłek w Polsce, okres pracy wykazany na tym formularzu zostałby w Polsce zaliczony i dodany do okresu pracy w Polsce. Wielu guru mówi, żeby unikać złego towarzystwa, póki się nie jest Mistrzem
|
Kalifax | Post #7 Ocena: 0 2012-06-28 12:23:56 (13 lat temu) |
Z nami od: 28-06-2012 Skąd: Colchester |
Witam serdecznie,
We wrześniu 2011r. wróciłem do Polski po 4 latach pracy w UK (praca legalna, nieprzerwany okres pracy u jednego pracodawcy). Od grudnia 2011 jestem zatrudniony na umowę o pracę na czas nieokreślony w Polsce. Jakie dokumenty z UK są wystarczające do potwierdzenia okresu zatrudnienia wliczanego do wymiaru urlopu? Na chwilę obecną okres zatrudnienia w UK nie jest liczony do tego wymiaru i przysługuje mi jedynie 20 dni urlopu w roku (zamiast 26ciu). W UK nie funkcjonuje "świadectwo pracy", jedynymi dokumentami jakie posiadam są: formularze P60 za każdy rok, formularz P45 (koniec zatrudnienia), formularz europejski U1 (na podstawie P60 i P45) oraz Kontrakt podpisany z pracodawcą na początku okresu zatrudnienia. Z naszego działu HR uzyskałem informację, że wymagany jest okres zatrudnienia wraz z pozycją zajmowaną, jednak żaden z tych dokumentów nie zawiera obu tych informacji jednocześnie. Jednocześnie nie jestem w stanie uzyskać takich informacji na piśmie od działu HR mojego byłego pracodawcy. Jakie dokładnie informacje są wymagane przez Państwo Polskie i jakie dokumenty mogę przedłożyć aby uzyskać przysługujący mi wymiar urlopowy? Pozdrawiam, Marcin |
|